Podczas wizyty w styczniu 2011 r. na targach BETT w
Londynie, zafascynowała nas skala, rozmach oraz różnorodność zastosowań
edukacyjnych iPada. Ten stosunkowo młody produkt okazał się niezwykle
przydatnym urządzeniem w szkole. Bogactwo różnorodnych aplikacji powoduje,
że może być to urządzenie dla każdego, służące zaspokajaniu rozmaitych
potrzeb edukacyjnych. Świat postawił na mobilność w edukacji, więc
my postanowiliśmy pójść podobną drogą.
Poręczne urządzenie, gabarytami przypominające zeszyt 32
kartkowy ma nieprawdopodobne możliwości. Jest intrerfejsem do rozmaitych
usług. Ma wbudowane bardzo wydajne moduły komunikacyjne, umożliwiające
połączenie z siecią. Wbudowane kamery zamieniają iPada w urządzenie
dokumentacyjne niezastąpione np. podczas realizacji projektów edukacyjnych.
W związku z tym od września 2011 jako pierwsza szkoła
publiczna w Polsce postanowiliśmy realizować projekt iPad w edukacji.
Zakupiliśmy 47 iPadów z przeznaczeniem dla uczniów i nauczycieli.
Zdawaliśmy sobie sprawę, że polski rynek edukacyjny nie jest tak rozbudowany
jak w Wielkiej Brytanii czy krajach skandynawskich, w których iPad w bardzo
krótkim czasie zadomowił sie już na dobre. W związku z tym zaprosiliśmy do
współpracy partnerów:
Apple Polska - zapewniającą nam wsparcie
merytoryczne
Firmę Cortland - oferującą nam wsparcie
techniczne
Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i
Kształcenia Praktycznego - wspierające nas metodycznie
Rozpoczęliśmy od cyklu szkoleń dla nauczycieli. Do projektu
przystąpiło 21 nauczycieli, którzy zostali wyposażeni w iPady, dzięki którym
mogli wykorzystywać je we wszystkich obszarach naszej działalności, w
których chcieliśmy sprawdzić iPada, czyli
dydaktycznej
opiekuńczo - wychowawczej
zarządzania szkołą
Seria szkoleń prowadzona przez trenerów APD (Apple
Professional Development Trainer) umożliwiła efektywne przygotowanie
nauczycieli do wykorzystania iPada w praktyce szkolnej.
Projektem objęliśmy również 50 uczniów, z dwóch oddziałów
eKlasy. Uczniowie korzystają z iPadów na przemian z komputerami Classmate
PC. W konfrontacji często wygrywa tablet, jako bardziej intuicyjne i
poręczniejsze urządzenie, dające niespotykane dotychczas możliwości.
Podkreślić należy fakt, że wszyscy przekonali się szybko, że iPad wbrew
potocznym opiniom o tabletach nie służy jedynie do konsumpcji treści, ale
również do ich kreacji. iPad może służyć jako czytnik e-booków, zapewnia
dostęp do Internetu, wyświetla filmy, oferuje mnóstwo atrakcyjnych
aplikacji. Za jego pomocą można bardzo łatwo przygotować estetyczne
dokumenty, efektowne prezentacje, można komponować muzykę oraz produkować
własne dynamiczne filmy.
Jakich aplikacji najczęściej używamy?
Dostępnych jest kilkaset tysięcy aplikacji. Niektóre z
nich to programy, które mogą wspomagać realizację jednej jednostki
dydaktycznej, a niektóre to takie, z których można korzystać praktycznie na
każdej lekcji każdego przedmiotu. Aplikacje, które przedstawiamy, to tylko
fragment tego, z czego korzystamy w szkole.
Keynote
znakomity program do tworzenia prezentacji
multimedialnych. Dzięki niemu można w bardzo łatwy
sposób przygotować nawet bardzo zaawansowane
prezentacje, które można wyświetlać za pomocą projektora
lub bezprzewodowo dzięki funkcji AirPlay.
Pages
Zaawansowany edytor tekstu. Pod kilkoma przyciskami
kryje się całe bogactwo intuicyjnych opcji. Dzięki niemu
możemy przygotowywać znakomitej jakości dokumenty
tekstowe zawierające prócz tekstu grafikę i klipy
multimedialne.
Numbers
Zaawansowany arkusz kalkulacyjny. Odpowiednik programu
Excel. Posiada wiele znakomitych funkcji. Między innymi
znakomitą współpracę z formularzami, dzięki którym
arkusze zyskują niepowtarzalny wygląd.
SimpleMind
Znakomity program do tworzenia różnego typu map myśli.
Ulubiony program naszych nauczycieli i uczniów. Dzięki
systemowi skojarzeń budują własne schematy notatek
Busuu
Znakomita aplikacja do nauki języków obcych. Używamy
wersji do nauki języka angielskiego, niemieckiego,
francuskiego i hiszpańskiego
iFiszki
Świetne repetytorium do nauki języków obcych. System
powtórek umożliwia opanowanie znacznej ilości słownictwa
potrzebnego do efektywnej komunikacji.
SkyDrive
Aplikacja na iPada, która umożliwia efektywne
korzystanie z chmury obliczeniowej Microsoft. Każdy
nauczyciel i każdy uczeń ma swój dysk w chmurze. Dzięki
tej aplikacji jego pliki są dostępne kiedykolwiek i
gdziekolwiek.
iMovie
Aplikacja do montażu filmów. Dzięki niej w kilka minut
można stworzyć atrakcyjnie wyglądający i dynamiczny
film. Doskonałe narzędzie do dokumentowania projektów
edukacyjnych.
ecliker
Aplikacja służąca do przygotowania i przeprowadzania
systemu testów. Nauczyciel na swoim iPadzie przygotowuje
pytania dla uczniów, udostępnia im adres, pod którym
test jest dostępny i uczniowie mogą udzielać odpowiedzi
na swoich urządzeniach.
Geografia Świata
Znakomity atlas multimedialny i nie tylko.
Dropbox
Klient popularnego serwisu do zarządzania plikami w
chmurze. Dzięi niemu dowolne pliki mogą się
synchronizować pomiędzy różnymi urządzeniami:
komputerem, iPadem, telefonem komórkowym. Służy również
do udostępniania dokumentów uczniom przez nauczycieli.
GarageBand
Legendarny program do tworzenie i aranżacji muzyki.
Każdy, nawet bez wielkich zdolności muzycznych może
zagrać na różnego typu instrumentach, skomponować utwór
lub dokonać jego unikalnej aranżacji.
3D Heart Pro
Aplikacja pozwala zobaczyć jak wygląda ludzkie serce,
jak jest zbudowane, jak "działa". Trójwymiarowy obraz
umożliwia dokładną analizę z każdej perspektywy
W październiku 2011 roku zorganizowaliśmy dwudniową
konferencję "Mobilne technologie w szkole", która cieszyła się olbrzymim
powodzeniem. Podczas warsztatów nasi nauczyciele i uczniowie pokazywali
czego już się nauczyli i w jaki sposób wykorzystują iPada w codziennej
pracy.
Nie uważamy, że tablet jest lepszy niż komputer, jest inny,
wygodniejszy, bardziej mobilny. Ma swoje walory, nigdy nie miał być urządzeniem ZAMIAST komputera.
Z punktu widzenia szkoły tablety są bardzo wygodne i często lepiej się sprawdzają w warunkach szkolnych niż komputery.
Tablet warto używać w szkole między innymi z następujących powodów:
Jest lekki i długo pracuje na baterii (ok. 10 godzin nieprzerwanej pracy), można go schować do tornistra. Może być elektronicznym biurkiem, plecakiem, tornistrem, czy jak kto woli.
Jest bardzo wygodnym i poręcznym urządzeniem. Swoimi gabarytami przypomina zeszyt 60-kartkowy.
Jest intuicyjny i bardzo prosty w obsłudze, nie wymaga dodatkowych akcesoriów. Wykorzystuje naturalne gesty człowieka.
Jest mobilny. Można go zabrać ze sobą wszędzie. Doskonale sprawdza się w ławce uczniowskiej oraz na wycieczce.
Jest nowoczesny i łatwy w zarządzaniu. Duża ilość aplikacji, które kształtują kreatywność ucznia, sprawiają, że tablet może być uniwersalnym narzędziem zarówno do konsumpcji jak i kreacji treści, a jego bezproblemowa praca w sieci sprawia, że jest doskonałym interfejsem do usług edukacyjnych.
Może być instrumentem muzycznym, studiem filmowym, narzędziem prezentacyjnym i rozbudowanym notatnikiem jednocześnie.
My postawiliśmy na mobilność w edukacji. Nie
żałujemy i chcemy dalej iść tą drogą.