Jak przeciwdziałać agresji w
szkole ?
Na zaproszenie Andrzeja Wałęsy – dyrektora Gimnazjum w Nowym
Tomyślu, w piątek 21 maja, odbyła się niezwykle interesująca
debata na temat oryginalnych i skutecznych metod stosowanych w
szkołach gimnazjalnych, które pozwalają eliminować negatywne
zachowania wśród uczniów. Jej uczestnikami były:
·
Gimnazjum Nr 12 w Poznaniu wraz z dyr. Ewą Sochą
·
Gimnazjum w Nowych Skalmierzycach wraz z dyr.
Teresą Kiełbik
·
Gimnazjum w Sulęcinie wraz z dyr. Dariuszem
Kurkiem
·
Gimnazjum w Borui Kościelnej
·
oraz gospodarze – Gimnazjum w Nowym Tomyślu
Spotkanie stało się okazją do poznania różnych działań,
programów profilaktycznych i wychowawczych. Mówiono więc o
punktowych systemach oceniania zachowania- jego wadach i
zaletach, algorytmach postępowania interwencyjnego, zatrudniania
pracowników ochrony na korytarzach szkolnych. Ciekawe okazały
się propozycje „bezpłatnych i przymusowych korepetycji dla
ucznia, który notorycznie utrudnia odbywanie lekcji innym” oraz
o 2-tygodniowych oddziałach, do których kierowani są uczniowie –
wagarowicze. Dyskusję wywołały propozycje publicznego
piętnowania uczniów naruszających normy współżycia społecznego,
z zainteresowaniem odnoszono się do problemu uczniów dotkniętych
zespołem ADHD.
W ponad 2- godzinnej dyskusji wzięło udział blisko 40
nauczycieli Gimnazjów o uznanej pozycji i dorobku. Potem goście
nowotomyskiej szkoły zwiedzili gimnazjum, a następnie udali się
do biesiadnika „U Huberta”, gdzie już w mniej oficjalnej
atmosferze, długo jeszcze dyskutowano o różnych problemach
współczesnej szkoły gimnazjalnej.
Wszyscy uczestnicy podkreślali ogromną wartość takich spotkań,
dobrą organizację i wspaniałą atmosferę i już wstępnie uzgodnili
tematykę kolejnego, którym będzie samorządność uczniowska. |